Buffy Sainte-Marie, la piccola nativa Cree che scese dal Canada con la
chitarra in mano, sembrò una bizzarra proiezione dello spirito più
anticonformista del Village di metà anni ’60. Troppo colorata per il rigore
acustico di Dave Van Ronk, troppo sopra le righe per la lotta politica
continua, troppo “indiana” per diventare manifesto della gioventù democratica
che affollava le coffe houses.
Eppure, con un fascino mediano tra la Fata Morgana e l’antica sciamana
indigena, Buffy si fece portatrice di uno stile originalissimo e colto come
pochi. Un canto estroverso costruito su esagerazioni vocaliche e aperture
lunghissime anche sulle consonanti, tenute, sospese, blandite, che rendono il canto
espressionista e quasi grottesco, inserito per contrasto su una figura minuta e
naif come la sua. Una vocalità unica al tempo che declina in folk gli
esperimenti magnetici di Berio e Cathy Berberian, prodromo dei tentativi di
estremisti quali Tim Buckley o Demetrio Stratos.
Per ironia, il brano diventerà un “Nugget” pregiato per decine di band
californiane più o meno acide che declineranno a piacimento le allusioni
sottili del testo, distorcendo quello che in origine pare un intento educativo eppure
fin troppo esplicito.
E se alla fine tanto stordimento sonoro sembra impossibile con la sola
voce e chitarra acustica, se il roteare, il cadere sotto l’effetto della
codeina sembra il ricordo di un sogno recente, quei versi, ripetuti, insistenti
- it’s rrreeeaaalll, it’s reaallllllll –
risuonano ancora come un monito sacrosanto, ma a cui è impossibile obbedire.
Buffy Sainte-Marie,
the lil’ Cree native from Canada, who came down with a guitar in her hand,
seemed a bizarre projection of the most unconventional Village’s spirit of mid
60s. Too colorful for the acoustic severity of Dave Van Ronk, too over the top
for the perpetual political struggle, too "Indian" to become a
manifesto of With Democratic Youth, which crowded the coffee houses.
Yet, with a median charm,
between Fata Morgana and ancient indigenous shaman, Buffy became the bearer of
an original style, literate how few. A singing built on hype outgoing long
vowels, held, suspended, soothed, making the song expressionist and almost
grotesque, inserted for contrast on a petite and naïve figure as her. A unique
vocal style that declines in folk some magnetic experiments by Berio and Cathy
Berberian, forerunner of the attempts of extremists such as Tim Buckley and
Demetrio Stratos.
Always attentive to
the flowers she wore in her hair, Buffy told, among others, the tale
"Cod'ine" discoursing on the infamous alkaloid with the same acute
duplicity with which the tales describe the “sweet-home” of the “Hansel and
Gretel” Witch of: an exquisite, irresistible trap. A song that warns of
codeine, exposing, however, with almost pharmaceutical accuracy the astonishing
effects: the dizziness, memory loss, loss of self. Irresistible, in fact.
Especially when subjected to the distorting lens of a “still voice” that bends both
shapes and matter around her and does not care about the "beat" that
slow, fast, stops again at will of the singer.
Ironically, the song
will become a precious "Nugget" for dozens of Californian band more
or less acid, which will decline at will the subtle allusions of the text,
distorting what originally seems an attempt to educate, yet too explicit.
And if in the end so much
stunning sound seems impossible with just voice and acoustic guitar, if the
spinning, the fall under the effect of codeine seems the memory of a recent
dream, the repeated, insistent verses - it's rrreeeaaalll, it's reaallllllll -
still resonate as a warning sacrosanct, but still impossible to obey.
IMMAGINI
Odilon Redon – Ophélie dans
les fleurs - circa 1905-8
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