domenica 20 novembre 2011

Mojo Monkeys – Blessing and Curses



A disc emanating that rusty screech full of beer and bourbon, in the best tradition of the Pub-Rock played behind a chicken-wire to protect the musicians from the launch of empty bottles. As the disc turns, seem to see them there, caught between an amplifier and a stack of empty Budwieser, to shake the guitar, bass, and beating on a drum that sounds like an old broken-down bowl. These Mojo Monkeys, three old rogue of California studios, conducted by an enormous blond punk drummer, are stepchildren of a white version of Lil 'Ed & The Blues Imperials and an expanded isotope of the Black Keys (Beating Dead Horses): Hammond, steel guitar, dobro: the entire back of a pawn shop for flipping an entire alphabet, blues into the verse and very indie in the solo; a group not bad also as backing band for an old movie cowboy like Bad Blake (Californialabama).
In the best tradition of The Nighthawks, until the fat roughness of the rhythm section of Hound Dog Taylor’s House Rockers (Enough), they rattle off 13 songs (a little too much..) of syncopated shuffle that regularly resulting in layers of electric rock, so original as a Guinness in an Irish Pub (Bodacious). Yet, just like beer, they do not tire too much, even if already heard, already played years ago by George Thorogood, Fabulous Thunderbird, but also Cinderella (those of Heartbreak Station), R.L. Burnside, Lester Butler, his 13 and many many others.
What really stand, after so funny “slyness”, is some domestic animalism à la Jon Spencer, a couple of twists of very voodoo guitar in the extreme swamp Monkeythumb, but especially the small acoustic gem of Baton Rouge, monologue for harsh guitar and white noise, the only piece that manages to dredge up with precision and originality the dry primitiveness of Junor Kimbourgh. It closes with some late night cut (Can not Say No), where those who stay are sleeping on the tables while the owner sweeps the shards on the floor (Our Curse). And shame for the unnecessary lil’-soft-west-coast-classic-rock-ballad that is She'll Be Alright: stuff that could be even in the Grey’s Anatomy soundtrack, God forbid!

Un disco che emana quel rugginoso stridore intriso di birra e bourbon come nella migliore tradizione del Pub-Rock suonato al riparo di reti da pollaio per proteggere i musicisti dal lancio di bottiglie vuote. Mentre il disco gira sembra di vederli lì stretti tra un amplificatore e una pila di fusti vuoti di Budwieser, ad agitare la chitarra, un basso saturo come un “Washtub bass” e picchiare su una batteria che suona come una vecchia catinella scassata. Questi Mojo Monkeys, tre vecchi marpioni degli studi californiani, condotti da un enorme batterista punk biondo, sono figliastri di una versione bianca di Lil' Ed And The Blues Imperials e di un isotopo espanso dei Black Keys (Beating Dead Horses): hammond, steel guitar, dobro: l’intero retrobottega di un robivecchi per scartabellare tutto un alfabeto, blues nella strofa e molto indie nell’assolo; un gruppo di spalla non male anche per il vecchio cowboy cinematografico Bad Blake (Californialabama).





Nella migliore tradizione dei Nighthawks, fino alla grassa ruvidità della ritmica degli House Rockers di Hound Dog Taylor (Enough), sciorinano ben 13 canzoni (un po’ troppe) di shuffle sincopati che regolarmente sfociano in strati elettrici e rockeggianti originali come una Guinnes in un Irish Pub (Bodacious). Eppure, proprio come la birra, non stancano mai del tutto, pur se telefonati, già risentiti, suonati anni addietro da George Thorogood, Fabulous Thunderbird, ma anche Cinderella (quelli di Heartbreak Station), R.L Burnside fino a Lester Butler ai suoi 13, e tanti tanti altri.
Quello che resta veramente dopo tanta divertente sornioneria sono qualche animalismo domestico alla Jon Spencer, un paio di intrecci chitarristici assai voodoo nello swamp estremo di Monkeythumb, ma soprattutto la piccola prelibatezza acustica di Baton Rouge: monologo per chitarra aspra e ronzio, l’unico pezzo che riesce a ripescare con precisione e originalità la primordialità arida di un Junor Kimbourgh. Si chiude con qualche pezzo da tarda notte (Can't Say No), quando chi è rimasto dorme sui tavoli mentre il padrone spazza i cocci sul pavimento (Our Curse). E peccato per l’inutile ballatina west-coast-classic-rock che è She'll Be Alright: roba che potrebbe anche stare nella colonna sonora di OC, Dio ne scampi!


















Mojo Monkeys – Blessing and Curses -  Medikull Records – 34736 - 2010


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