Benvenuti nel 2012, e con 41 anni di anticipo!
Forse non è la canzone più conosciuta dei Van Der Graaf, ma in questa
epica After the Flood, suite che chiude il secondo LP, The Least We Can Do Is
Wave To Each Other, Peter Hammill da sfogo a tutto il suo rancore apocalittico
verso l’umanità e la sua meschina gloria. Profetizzando sui più tetri e
distruttivi effetti del global warming, compone 11 minuti tetrali di pura
narrazione per suoni e immagini nel classico stile dark del gruppo, l’unico combo
progressive dell’epoca ad avere più tratti in comune coi Black Sabbath che con
Bach. E se per l’elettrico complesso di Osbourne e Butler la fine arriva in
Electric Funeral, dalla marea atomica (“Storm
coming, you'd better hide from the atomic tide”), Hammil trascrive le più
bibliche immagini del diluvio universale.
L’onda sale e si rinforza assieme all’organo plumbeo di Banton mentre
Hammil racconta e declama con viva passione una canzone che sembra una When The
Music's Over su scala planetaria, in cui il mondo viene a riprendersi ciò che noi
volevamo con tanta insistenza. Ma Hammill non è Morrison, non parla per metafore e non ci suno urla di
farfalla:
Far off, the ice is foundering slowly
the ice is turning to water
The water ter rushes over all,
cities crash in the mighty wave;
Una cadenza marziale e martellante che a tratti lascia spazio a
intermezzi strumentali rubati al folklore di qualche trubù che cerca di
esorcizzare il cataclisma.
Far off, the ice is now re-forming:
poles are fixed once more,
water's receding, like
death-blood
E’ come se la canzone ricominciasse 2, 3 volte in un ciclo che non
lascia spazio alla speranza. Sono i sax di Jakson che scandiscono ancora un
infuocato rave-up concluso da una nuova melodia folk di pace ritrovata. Ma non
siamo nella gentile Atlantis di Donovan…
Minuto 6:15 su un basso che potrebbe essere Ray Manzarek, il cantante
farfuglia una citazione di Einstain e gioca con “inizio” e “fine”:
'Every step appears to be the unavoidable
consequence of the
preceding one, and in the end there beckons
more and more
clearly total annihilation!'
This is the ending of the beginning
this, the beginning of the end
Poi un altro collasso strumentale: quando la furia sembra placarsi del
tutto, lo tsunami di Banton, Jakson e Hamilton si abbatte di nuovo sulla
canzone spazzando via la voce, il ritmo e la melodia. Alla fine emerge una
chitarra che si concede un ultimo epico assolo hard rock di enorme phatos. Un
nuovo inizio?
…se i Maya sono d’accordo.
Il brano fu appuntamento fisso
del finale dei concerti tra il ‘70 e il ‘72. Scomparve poi per vent’anni finchè
nel 1992 il gruppo neo-prog italiano Deus Ex Machina ne propose una cover per
Eyewitness - A Tribute To VDGG.
Welcome to 2012, and
41 years in advance.
Maybe not the
best-known song of Van Der Graaf, but in this epic suite that closes the second
LP, The Least We Can Do Is Wave To Each Other, Peter Hammill give full vent to
his apocalyptic hatred towards humanity and its petty glory. Predicting the
darkest and most destructive effects of global warming, he composes 11 minutes
of pure teatral storytelling for sounds and images in the classic dark-style of
the band, the only one progressive combo of its era to have more in common with
Black Sabbath than with Bach. And, if for
the electric group of Osbourne and Butler the End arrives with Electric
Funeral, from an atomic tide ("Storm coming, you'd better hide from the
atomic tide"), Hammil transcribes the most biblical images of the Great
Flood.
The wave rises and
strengthens on Banton’s plumbeous organ and Hammil narrates and recites with
great passion a song that sounds like a When The Music's Over on a planetary
scale, in which the world is to recover what we wanted so earnestly. But Hammill is not Morrison, does not speak
in metaphor and there is no scream of the butterfly here:
Far off, the ice is foundering slowly
the ice is turning to water
The water rushes over to ter,
cities crash in the mighty wave;
A cadence martial and
pounding that sometimes leaves room for instrumental interludes stolen to the
folklore of some tribe trying to exorcise the cataclysm.
Far off, the ice is now re-forming:
poles are fixed ounces blackberries
water's receding, like death-blood
It is as if the song
begin 2, 3 times agai in a cycle that
leaves no room for hope. Jakson’s sax
marks a new fiery rave-up concluded by a new folk melody, like the peace had
been restored. But we are not the gentle Donovan’s Atlantis ...
6:15 minutes: over a
bass that could be Ray Manzarek, vocalist mumbles an Einstain’s quote and play
with "beginning" and "end":
'Every step Appears to be the unavoidable
Consequence of the
the preceding one, and in the end there beckons
more and more
Clearly total annihilation! '
This is the ending of the beginning
this, the beginning of the end
Then another instrumental collapse: when it seems that the fury calms down, the tsunami of Banton, Jakson
and Hamilton strikes back on track, sweeping away the voice, rhythm and melody.
At the End a guitar emerges, that gives a final epic hard rock solos of great
pathos. A new beginning?
... if Maya agree.
The song was the standard final of concerts
between '70 and '72. Then it disappeared for twenty years until in 1992, the
Italian neo-prog Deus Ex Machina cut a
cover for Eyewitness - A Tribute To VDGG.
Van Der Graaf
Generator – After the Flood
The Least We Can Do
Is Wave To Each Other CAS 1007 UK 1970
The Least We Can Do Is Wave To Each Other Probe-ABC Records CPLP 4515 US 1970
The Least We Can Do Is Wave To Each Other Charisma 6369 901 Italy 1972
The Least We Can Do Is Wave To Each Other Probe-ABC Records CPLP 4515 US 1970
The Least We Can Do Is Wave To Each Other Charisma 6369 901 Italy 1972
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