venerdì 21 ottobre 2011

Song for 2012: Van der Graaf Generator – L’apocalisse che viene dal mare


Benvenuti nel 2012, e con 41 anni di anticipo!
Forse non è la canzone più conosciuta dei Van Der Graaf, ma in questa epica After the Flood, suite che chiude il secondo LP, The Least We Can Do Is Wave To Each Other, Peter Hammill da sfogo a tutto il suo rancore apocalittico verso l’umanità e la sua meschina gloria. Profetizzando sui più tetri e distruttivi effetti del global warming, compone 11 minuti tetrali di pura narrazione per suoni e immagini nel classico stile dark del gruppo, l’unico combo progressive dell’epoca ad avere più tratti in comune coi Black Sabbath che con Bach. E se per l’elettrico complesso di Osbourne e Butler la fine arriva in Electric Funeral, dalla marea atomica (“Storm coming, you'd better hide from the atomic tide”), Hammil trascrive le più bibliche immagini del diluvio universale.
L’onda sale e si rinforza assieme all’organo plumbeo di Banton mentre Hammil racconta e declama con viva passione una canzone che sembra una When The Music's Over su scala planetaria, in cui il mondo viene a riprendersi ciò che noi volevamo con tanta insistenza. Ma Hammill non è Morrison,  non parla per metafore e non ci suno urla di farfalla:

Far off, the ice is foundering slowly
the ice is turning to water
The water ter rushes over all,
cities crash in the mighty wave;


Una cadenza marziale e martellante che a tratti lascia spazio a intermezzi strumentali rubati al folklore di qualche trubù che cerca di esorcizzare il cataclisma.

Far off, the ice is now re-forming:
poles are fixed once more,
water's receding, like death-blood

E’ come se la canzone ricominciasse 2, 3 volte in un ciclo che non lascia spazio alla speranza. Sono i sax di Jakson che scandiscono ancora un infuocato rave-up concluso da una nuova melodia folk di pace ritrovata. Ma non siamo nella gentile Atlantis di Donovan…
Minuto 6:15 su un basso che potrebbe essere Ray Manzarek, il cantante farfuglia una citazione di Einstain e gioca con “inizio” e “fine”:






'Every step appears to be the unavoidable consequence of the
preceding one, and in the end there beckons more and more
clearly total annihilation!'
This is the ending of the beginning
this, the beginning of the end

Poi un altro collasso strumentale: quando la furia sembra placarsi del tutto, lo tsunami di Banton, Jakson e Hamilton si abbatte di nuovo sulla canzone spazzando via la voce, il ritmo e la melodia. Alla fine emerge una chitarra che si concede un ultimo epico assolo hard rock di enorme phatos. Un nuovo inizio?
…se i Maya sono d’accordo.

Il brano fu appuntamento fisso del finale dei concerti tra il ‘70 e il ‘72. Scomparve poi per vent’anni finchè nel 1992 il gruppo neo-prog italiano Deus Ex Machina ne propose una cover per Eyewitness - A Tribute To VDGG.


Welcome to 2012, and 41 years in advance.
Maybe not the best-known song of Van Der Graaf, but in this epic suite that closes the second LP, The Least We Can Do Is Wave To Each Other, Peter Hammill give full vent to his apocalyptic hatred towards humanity and its petty glory. Predicting the darkest and most destructive effects of global warming, he composes 11 minutes of pure teatral storytelling for sounds and images in the classic dark-style of the band, the only one progressive combo of its era to have more in common with Black Sabbath  than with Bach. And, if for the electric group of Osbourne and Butler the End arrives with Electric Funeral, from an atomic tide ("Storm coming, you'd better hide from the atomic tide"), Hammil transcribes the most biblical images of the Great Flood.
The wave rises and strengthens on Banton’s plumbeous organ and Hammil narrates and recites with great passion a song that sounds like a When The Music's Over on a planetary scale, in which the world is to recover what we wanted so earnestly. But Hammill is not Morrison, does not speak in metaphor and there is no scream of the butterfly here:

Far off, the ice is foundering slowly
the ice is turning to water
The water rushes over to ter,
cities crash in the mighty wave;

A cadence martial and pounding that sometimes leaves room for instrumental interludes stolen to the folklore of some tribe trying to exorcise the cataclysm.

Far off, the ice is now re-forming:
poles are fixed ounces blackberries
water's receding, like death-blood

It is as if the song begin 2, 3 times agai  in a cycle that leaves no room for hope.  Jakson’s sax marks a new fiery rave-up concluded by a new folk melody, like the peace had been restored. But we are not the gentle Donovan’s Atlantis ...
6:15 minutes: over a bass that could be Ray Manzarek, vocalist mumbles an Einstain’s quote and play with "beginning" and "end":






'Every step Appears to be the unavoidable Consequence of the
the preceding one, and in the end there beckons more and more
Clearly total annihilation! '
This is the ending of the beginning
this, the beginning of the end

Then another instrumental collapse: when it seems that the fury calms down, the tsunami of Banton, Jakson and Hamilton strikes back on track, sweeping away the voice, rhythm and melody. At the End a guitar emerges, that gives a final epic hard rock solos of great pathos. A new beginning?
... if Maya agree.

The song was the standard final of concerts between '70 and '72. Then it disappeared for twenty years until in 1992, the Italian neo-prog Deus Ex Machina  cut a cover for Eyewitness - A Tribute To VDGG.


Van Der Graaf Generator – After the Flood

The Least We Can Do Is Wave To Each Other   CAS 1007               UK 1970

The Least We Can Do Is Wave To Each Other   Probe-ABC Records CPLP 4515    US 1970

The Least We Can Do Is Wave To Each Other   Charisma               6369 901 Italy 1972





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